Сьогодні, напевно, немає людини, яка б не чула про важливість розвитку soft skills або не читала статті з переліком найактуальніших і найнеобхідніших навичок для сучасного професіонала. Навіть Harvard Business Review минулого року випустив свою статтю “5 Essential Soft Skills to Develop in Any Job” із власним списком. В Е5 вирішили не створювати свій список, а замість цього спробували розібратись, як саме все-таки розвивати ті навички, які Harvard Business Review визначає як найнеобхідніші.
1. Effective communication
Важко не погодитись, що це надзвичайно корисна навичка, адже ми всі хочемо, щоб нас розуміли. Хочемо вміти ефективно доносити свою думку та переконувати інших. Проте комунікація – це настільки широке поняття, що ми радимо його розбити на декілька менших навичок, які можна практикувати.
По-перше, опануйте техніки активного слухання, адже для того, щоб комунікувати, перш за все, необхідно розуміти потреби та болі вашого співрозмовника. Активне слухання – це і вміння не перебивати, і вміння ставити правильні питання, і вміння підбивати підсумки, і, звичайно ж, невербально проявляти зацікавленість. Якщо ви ніколи не стикались з поняттям активного слухання раніше, ми дуже радимо почати статтю того ж Harvard Business Review “What is active listening?”, а потім, можливо, підібрати собі щось з книжок по активному слуханню, яких написано вже значну кількість.
По-друге, ефективна комунікація – це, звичайно, ще й про вміння доносити свої думки. Готуйтесь до виступів, навіть якщо це три хвилини на стендапі зранку: виділяйте головне, структуруйте свої доповіді, не провалюйтеся в деталі. Найголовніше – почніть слідкувати за тим, як і що ви говорите, чи не втрачаєте думку, чи не перескакуєте з факту на факт і т.д. – аналізуйте, рефлексуйте, покращуйтесь. Також, якщо є можливість, просіть фідбек по своїх виступах у колег або менеджера – це гарантовано прискорить ваш прогрес. І не забувайте, що письмова комунікація – це не менш важливо.
2. Teamwork
Це також максимально широке поняття, яке передбачає володіння величезною кількістю дуже практичних знань.
По-перше, розберіться, що таке командна динаміка і як формуються і працюють команди – це допоможе розуміти, чому все йде не так, коли збирається нова команда та допоможе успішно влитись в уже існуючі.
По-друге, може бути корисним розібратись з типами особистостей (підійде будь-яка методологія, яка вам більше до душі) та емоційним інтелектом, особливо якщо ви знаєте, що емпатія – не ваша сильна сторона. Це дозволить, можливо, трохи краще розуміти людей, їх особливості та потреби, і, як наслідок, ефективніше взаємодіяти з ними.
По-третє, навчіться давати feedback – це допоможе як у роботі в команді, так і в комунікації, і тим більше у лідерстві.
По-четверте, розберіться зі знаннями про конфлікти та тим, як найефективніше себе в них поводити. Скоріш за все, ви не знайдете книг або тренінгів про те, як бути високопрофесійним командним гравцем, проте знань по емоційному інтелекту, командній динаміці, feedback та конфліктах – безліч. Необхідно лише обрати форму навчання, яка вам більше до душі.
3. Influencing without authority
Вплив без повноважень – навичка, яка з кожним роком стає все більш актуальною. Усі, хто працював на великих складних проєктах з великою кількістю вузькопрофільних професіоналів, знають, що ієрархічна модель, коли є один керівник, що приймає рішення, тут не працює. Кожен професіонал має робити свій внесок у загальний результат, презентувати свої рішення, відстоювати їх, шукати компроміси, домовлятися. Звичайно, тут важливі навички комунікації, командної роботи, лідерства, проте також слід звернути увагу на те, щоб розвинути в собі growth mindset.
4. Problem Solving
Навичка, що важлива в повсякденному житті не менше, ніж в робочому просторі. Якщо дуже базово, то problem solving – це виявлення проблеми та причин її виникнення, а також знаходження способів її вирішення. Для першої частини прокачуйте себе у системному мисленні, яке якраз і дозволить розуміти складні системи, взаємозв’язки та динаміку. Щодо знаходження способів розв’язання проблеми – це про власне креативність. Тут не завадить ознайомитись принаймні з техніками брейнстормінгу. І пам’ятайте, що велику частину успіху розв’язання проблем відіграє командна робота.
5. Leadership
Навичка, що містить у собі знання щодо ідеї лідерства як такої. Також знадобиться вміння надихати інших, де знову не завадить емоційний інтелект та навички комунікації. Допоможе вміння навчатись та вчити інших – тут можна зануритись у те, як навчаються дорослі люди, які сучасні теорії існують та як правильно менторити. Навичка командної роботи звичайно також важлива складова лідерства.
Отже, сподіваємося, нам вдалося розкласти досить загальні soft skills навички на більш конкретні знання, над якими можна працювати, і це допоможе вам вписати їх у свій план розвитку зрозумілими кроками, наприклад, прочитанням книг або відвідуванням тренінгів.
І якщо ви шукаєте підтримки у розвитку своїх soft skills – з радістю допоможемо вам на курсі «Кар’єрний level-up: Soft skills для професіоналів», який допоможе кожному підтягнути свої навички, незалежно від сфери та роду діяльності.