Скільки років досвіду потрібно, щоб вважатись Senior спеціалістом? Це дуже типове і складне питання, яке ми часто отримуємо на карʼєрних консультаціях. А складне воно тому, що на нього немає відповіді: сенйорність взагалі не вимірюється роками досвіду.
Звичайно, ми звикли до того, що у вакансіях часто вказують “потрібен senior з X роками досвіду”, але насправді це велика умовність, для того, щоб хоч якось описати потенційних співробітників і відсіяти зовсім не релевантних. І справжня “сенйорність” кожного спеціаліста буде визначатись вже на співбесіді або при внутрішньому оцінюванні, якщо воно в компанії запроваджено.
І закономірно виникає питання, а що ж тоді впливає на мій рівень? Як визначити хто я: junior, middle чи senior?
Щоб відповісти на це питання, доведеться досліджувати ваш попередній досвід. При тому ми будемо дивитись не на роки професійної практики і навіть не технології чи інструменти, якими ви володієте. Необхідно занурюватись у ваш досвід досить глибоко і дізнаватись, які саме проблеми ви вирішували, як спеціаліст.
Загалом, якщо дуже спрощено, можна орієнтуватися на таку градацію:
- Junior – може виконувати шаблонні або добре структуровані задачі.
Може діяти по інструкції, яка не передбачає невизначеності або значних відхилень у процесі. Потребує регулярної та частої синхронізації з лідом або наставником. - Middle – може виконувати задачі з деяким рівнем невизначеності, здатен приймати рішення в рамках повноважень, може ідентифікувати та розв’язувати типові проблеми.
Здатний самостійно працювати над обʼємними задачами, які потребують додаткового планування; встановлювати та дотримуватися строків. Має ефективно взаємодіяти та комунікувати з колегами, вміти структурувати думки\повідомлення\задачі; здатен ідентифікувати та ескалювати проблеми на крос-командному рівні. Потребує регулярної синхронізації з лідом, проте частота може варіюватись залежно від типу задач та потреб. - Senior – може працювати над задачами з високим рівнем невизначеності: ідентифікувати цілі, потреби, способи та методи реалізації, планувати та дотримуватись строків.
Вміє планувати на операційному рівні, самостійно дробити великі задачі на підзадачі для себе та інших членів команди. Здатен ідентифікувати та пропонувати розв’язання нетипових проблем, розуміє потенційні місця виникнення проблем. Розуміє бізнес потреби, та, в ідеалі, пропонує шляхи їх досягнення, а не просто виконує поставлені задачі.
Обовʼязково має вміти ефективно комунікувати з колегами всіх рівнів, комфортно почувати себе в крос-командній взаємодії (часто включаючи сервісні та бізнес-підрозділи). Часто може допомагати у роботі і розвитку спеціалістам нижчого рівні (менторинг), має початкові навички роботи з командою, вміє працювати з власною мотивацією. Як і всі інші співробітники, потребує регулярної синхронізації з лідом, проте така синхронізація, залежно від специфіки, може відбуватись по цілях, а не по задачах.
Звісно, залежно від вашої сфери діяльності, під формулюванням “здатен виконувати задачі” лежить величезна кількість стеків, технологій, методологій, інструментів, підходів і т.д. і постійний розвиток і вдосконалення hard-skills ніхто не скасовував — без них просування на senior позиції просто неможливе. Проте, ті хто працює в компаніях де відбуваються регулярні оцінки персоналу знають, що лише незначна частина оцінювальних анкет стосується безпосередньо hard-skills, і левову частку складають питання саме про дотримання строків, комунікацію, взаємодію з колегами, взаємодію в команді, підходи до розв’язання проблем і т.д.
Та й на співбесідах “технічні” інтерв’ю лише один з 3-4 етапів, які, як правило, досвідченні спеціалісти з легкістю проходять, а проблеми часто трапляються на рівнях “culture fit” та “company fit”, де якраз і оцінюються soft-skills.
Отже, головна порада для тих, хто активно працює над власним зростанням з middle в senior, або хоче стати “впевненим senior” чи навіть думає про lead позиції — звертайте увагу не тільки на стек, технології та інструменти — працюйте над soft-skills. Як правило саме їх не вистачає для отримання омріяної наступної позиції.
Як працювати над soft-skills? Насправді як показує практика статті типу “ТОП-5 soft-skill навичок для сучасних спеціалістів” мають сенс.
- Подивіться на які навички загалом звертають увагу роботодавці.
- Оцініть які з них найбільш актуальні для вашої професії, індустрії та типу карʼєри який ви будуєте.
- Складіть список навичок над якими вам здається не завадить попрацювати.
- І вперед: вебінари, книжки, статті, навчання по цим навичкам, щоб прокачати себе у них.
- Головне, не забувайте одразу застосовувати на практиці нові знання.
А якщо хочете почати з чогось більш конкретного приходьте на наш курс “Кар’єрний level-up: Soft skills для професіоналів”. В ньому базово опрацьовуються універсальні навички планування, тайм-менеджменту, комунікації, командної роботи, фасилітації та навіть креативності. Ми його створили якраз для того, щоб допомогти зростати вам швидше.