Автор статті: Олексій Шебанов
Якщо ви працюєте менеджером проєкту, то, напевно, у вас виникають питання: які прикладні інструменти можна використовувати для поліпшення продуктивності команди, вибудовування комунікацій, оцінювання та планування, своєчасного постачання продукту/сервісу, контролю завантаження ресурсів і бюджетів?
Відповіді на ці питання по крихтах можна збирати в різних джерелах, обговорювати з колегами, отримувати шляхом досліджень і експериментів.
Незалежно від того, в якому середовищі, організаційній культурі чи ціннісному вимірі ви виросли як РМ, найкращий спосіб знайти відповіді на ці питання – звернутися до першоджерела.
Таким першоджерелом Best Practices у проєктному менеджменті завжди був і залишається PMI Body of Knowledge (PMBOK), що акумулює всі найкращі знання та інструменти, процеси проєктного менеджменту.
Так, згоден, книжка велика, а матеріал – непростий. Але PMBOK не потрібно читати як художню літературу. Це довідник, енциклопедія. Як у лікарів – медичні довідники, в яких можна знайти опис симптомів, діагнози, рекомендації щодо усунення «несправностей».
А ще – це база проєктного менеджменту. І немає значення, який у вас проєкт – прогнозований (Waterfall), інкрементально-ітераційний (Agile) чи гібридний. Це фундамент, основа.
- До чого я це все пишу. Останнім часом до мене надходить багато запитань на тему: хочу стати проєктним менеджером, з чого почати. Почати хочеться з чогось простого, нескладного, щось на кшталт «Scrum». По суті, просте і нескладне – це координатор проєкту (Project coordinator), а методологія Scrum не така проста зсередини, як може здатися на перший погляд. Таким чином, починати свій шлях у проєктному менеджменті краще з фундаментальних, базових понять. Наприклад, з осмислення, що таке проєкт і чим він відрізняється від продукту, від операційної діяльності. Замислювались? Зазвичай із цього питання я починаю презентацію проєктного підходу в компаніях, у яких Е5 надає послуги консалтингу.
- З іншого боку, приходять запитання від РМів із досвідом. Наприклад, у компанії є 5 проєктів, і є проблеми із синхронізацією, управлінням комунікаціями між проєктами, розподілом ресурсів, залежностями між проєктними роботами. У цьому разі вам на допомогу прийде програмний рівень управління, RACI матриці, додаткові зустрічі з планування (PI planning, Program planning), ролі програмного рівня і Project Management Office (PMO), Risk Management, Program reporting. З чого почати і як це влаштовано в міжнародних компаніях – підкаже PMBOK.
І улюблена тема наших клієнтів і студентів – процеси.
Як у фільмі: «Бачиш ховраха? – Ні – І я не бачу. А він є.» Так і з процесами – може їх ще немає у формалізованому вигляді, але вони є в життєвому циклі будь-якого проєкту. Саме в процесах управління проєктами ви можете знайти відповіді на питання: що потрібно на вході, які інструменти/техніки можна використовувати, що буде на виході, що далі. Так, у PMBOK близько 50 процесів плюс церемонії (читай процеси) Agile-методологій. Але саме на процесах побудований ефективний проєктний менеджмент.
І не в документуванні суть (хоча на певному рівні зрілості це важливо), а в тому, щоб усі працювали за єдиними зрозумілими правилами, які можна і потрібно підлаштовувати, покращувати.
Але базові правила гри мають бути. Це ж стосується і команди та її цінностей, і правил взаємодії в Team Charter.
Якщо у вас буде сильний фундамент у проєктному менеджменті – всі нові інструменти, практики, техніки легко осягатимуться й імплементуватимуться в проєктах. І ви як проєктний менеджер, нейтів PM language speaker з легкістю зможете донести важливість проєктного підходу команді будь-якого розміру і досвіду, бізнесу будь-якого масштабу.
Розпочати або продовжити занурення в прекрасний і небезпечний світ професійного проєктного менеджменту ви зможете на нашому курсі Project Management: Deep Dive Online