Аналіз даних – доволі складна й масштабна тема, яка потребує детального вивчення. Для початку варто зрозуміти її ключові аспекти, а саме – що означають абревіатури «CBDA» та «IIBA».
- CBDA – Certification in Business Data Analytics, або ж сертифікат про підтвердження акредитації в ніші бізнес-аналітики.
- IIBA – International Institute of Business Analysis, або ж безпосередньо програма для тестування здібностей в сегменті бізнес-аналітики.
CBDA – не зовсім типова сертифікація від стандартного вендора. Про неї сьогодні й поговоримо.
Основні питання, які розберемо в матеріалі:
- Чому бізнес трансформується в Data-Driven.
- Як ця трансформація впливає на фахівців сегмента.
- Які знання знадобляться для CBDA IIBA.
- Чому CBDA IIBA – це каталізатор розвитку кар’єри.
- Що варто врахувати при підготовці до сертифікації.
Важливість інформації в сучасному бізнесі
Масштаби даних, які знаходяться в мережі Інтернет, дійсно вражають. За останні 23 роки вони збільшились в 60 разів. Лише за останні 8 років приріст обсягу інформації склав майже 105zb (середньостатистичний накопичувач в ПК вміщує близько 1-2tb інформації).
Якщо перевести ці цифри в практичну площину, то ми отримаємо:
- понад 16 млн смс/хв;
- 231.4 млн e-mail/хв;
- 1.7 млн поширень/хв у Facebook;
- майже 6 млн пошукових запитів/хв;
- 1.1 млн свайпів/хв в Tinder.
Простими словами, це та інформація, яку ми можемо використовувати для розвитку бізнесу. Користувачі мережі буквально самі надають дані про те, що їм подобається, що їх цікавить та що їм можна запропонувати. Власне, цим вже користується ряд успішних компаній (і не лише FANG групи).
Оператори мобільних мереж, фінтех-сервіси та банківські установи, розробники електроніки, торговельні мережі, провайдери послуг, стримінгові платформи – всі ці представники бізнесу використовують інформацію для стимуляції розвитку та підвищення прибутковості.
- Системи лояльності, розширення мережі POS, супутні товари та послуги, реалізація принципово нових товарів та послуг – це наслідок аналізу потреб та інтересів користувачів. Як типової ЦА, так і потенційно можливих клієнтів.
Базовий приклад: відвідування спортзалу, де пеленгується час прибуття і, відповідно, час вибуття. Що це дає закладу? Розуміння того, скільки часу ви проводите в ньому та як часто займаєтесь спортом.
- Як можна використати отриману інформацію? Наприклад, запропонувати вам як клієнту знижку вартості абонемента, пільговий період користування спортзалом тощо. Що отримує заклад? Прогнозоване відвідування та стабільний дохід.
Аналогічно і з іншими нішами. У «Сільпо», наприклад, є власний додаток, де відстежується середній чек, популярні товари та реакція на зміни – дизайну, асортименту, акційних пропозицій тощо. Тобто інформація, яку може використати компанія для покращення прибутковості.
Розгляньмо та опишімо кожну метрику:
- Ефективність маркетингу. Тестування рекламних кампаній, як прямих, так і завуальованих, тобто як ті чи інші креативи впливають на фінанси компанії.
- Кількість користувачів. Скільки людей відвідують сайт/заклад, типовий час відвідування та його тривалість. Відповідно, вплив на результат цієї дії.
- Реакція на зміни. Редизайн, оформлення точок продажу, заміна певних елементів. А також вплив цих змін на прибутковість компанії чи закладу.
- Середній чек. Що та в яких обсягах купують люди. Як впливає час доби, сезон чи близькість свят на покупки. Чи мають попит акційні товари, чи їх ігнорують і т.д.
- Стабільність відвідування. Сюди включається частота і тривалість відвідування, власне, як і періодичність. Чи кожного дня відвідується магазин, як довго покупець в ньому знаходиться тощо.
- Еластичність. Яку максимальну націнку можна зробити без зниження обсягів продажів чи якості товарів. Класичний приклад – інсулін, критично важливий для певної категорії населення.
- Прибутковість. Як дохід компанії змінюється під впливом різних факторів чи ситуацій, в тому числу негативних, наприклад, економічних рецесій та спаду активності ЦА тощо.
- Окупність. Чи вистачає базового доходу компанії на оплату праці всіх співробітників – керівників та персоналу, що обслуговує, а також на компенсацію витрат на товари, обладнання.
Погляньмо, як це працює на практиці. За приклад візьмемо торгову мережу «Сільпо».
Типи аналітики, які використовуються фахівцями «Сільпо»
Існує безліч варіацій того, що можна так чи інакше віднести до аналітики. Але на практиці загалом все зводиться до 4 типових видів:
- Описова. Формування звітності, в якій вказується чистий дохід, операційні та інші витрати, загальний стан бізнесу.
- Діагностична. Апелювання до причин збільшення чи зменшення дохідності, встановлення критичних факторів впливу.
- Рекомендуюча. Теоретичний план дій для покращення прибутковості бізнесу зі врахуванням стану ринку.
- Прогностична. Прорахунок потенціалу компанії на певний період з оцінкою ризиків, еластичності та інших факторів.
Ремарка: всі описані типи є складовими однієї системи під назвою «Бізнес-Аналітика». Але при цьому повністю автономні, оскільки розраховані на окремі часові відрізки та акцентуються на певних перспективах. До того ж вони дають відповіді на абсолютно різні питання, напряму пов’язані з дохідністю бізнесу в той чи інший проміжок часу.
З цілями й вигодами BA загалом розібрались, плавно підійшовши до ключового питання: чому інформація стала каталізатором розвитку бізнесу?
Data-Driven: від теорії до практики. Фактори, що спричинили трансформацію стратегій бізнесу
Консервативний підхід до ведення комерційної діяльності вичерпав себе. З розвитком технологій з’явились нові можливості для форсування бізнесу. Це як цифровий маркетинг, так і збір інформації для її подальшого аналізу та використання в цілях масштабування компаній та підвищення продажів.
Концепція Data-Driven посіла особливе місце через те, що вона дозволила закрити одразу кілька питань, серед яких наступні:
- Нівелювання ризиків. Сучасний бізнес стикається з великою кількістю викликів, для розв’язання яких вже недостатньо експертних суджень та теорій. Всі ідеї та концепти потрібно тестувати перед тим, як запускати в продакшен. І для цього використовується BA в поєднанні з великими обсягами інформації.
- Щільність ринку. Щоденно з’являються нові стартапи та компанії, які швидко розширяються і стають конкурентами іншим гравцям ринку. У таких умовах куш зриває той бізнес, який швидше отримує актуальну інформацію та якісніше аналізує її, виділяючи ефективні концепції та використовуючи їх для розвитку бренду.
- Вартість помилок. Якщо ще 10 років тому компанія могла дозволити собі запустити тестову концепцію, перевірити її та прийняти чи відмовитись, то зараз це коштує дорого. Перш ніж реалізувати ідею, варто оцінити її перспективність, бажано, у вигляді цифр та успішних кейсів, а не спираючись на теорію.
- Брендинг та імідж. Збір та аналіз інформації – можливість не просто ефективно розвиватись, але і правильніше позиціювати бізнес. Наприклад, створення та модернізація цифрових застосунків, впровадження трендів тощо – це якраз результати використання інформації. Які, до речі, непогано монетизуються.
Отже, інформація в сучасному бізнесі – ключовий каталізатор розвитку компанії та її дохідності. Проте з трансформацією індустрії приходять і нові виклики для профільних фахівців.
Вимоги та очікування від бізнес-аналітиків
Перш за все, виникають інновації, до яких аналітику доведеться звикнути. Насамперед це:
- Розвиток у нових напрямках.
- Виклики, які звичними способами не подолати.
- Функціональні колаборації.
З’являється нова планка експертності, до якої потрібно піднятися, щоб покращити свої теоретичні та практичні навички. Відповідно, фахівець розвивається і набуває цінного досвіду, який допоможе ефективніше підійматись по кар’єрних сходах.
Проте є й інша сторона медалі, яка може стримати прогресію, а саме дефіцит:
- знань,
- досвіду,
- можливостей.
Так, не завжди можна адаптуватись під актуальну ситуацію та швидко змінити профіль, набути досвіду тощо. Але це все-таки можливо, хоча і ресурсозатратно.
Розгляньмо коротко CBDA та вплив сертифікації на потенціал фахівця BA.
CBDA IIBA: що це, навіщо та як здобути
Якщо коротко, CBDA – це набір кроків, методик, підходів, кращих практик, кейсів успіху, за допомогою яких фахівець може краще проводити збір та аналіз даних.
Процес включає:
- Визначення цілей аналізу. Формування питань: «Що?», «Навіщо?», «Яка з цього користь?» тощо.
- Джерела інформації. Суміжні сегменти, кейси конкурентів, профільні дослідження та все, що дозволить зробити правильні висновки.
- Аналіз інформації. Потрібно зрозуміти, що ми можемо використати з отриманих даних.
- Інтерпретація результатів. Виясняємо, як ми можемо використати проаналізовану інформацію для покращення дохідності бізнесу.
- Інтеграція концепцій в бізнес. Адаптуємо отримані дані та формуємо з них ідеї, які впроваджуємо в основні бізнес-процеси.
Відповідно, цей процес має бути циклічним: потрібна постійна робота над вивченням стану ринку, тенденцій, потреб користувачів, відгуків для актуалізації бізнес-стратегії.
У центрі цього циклу завжди знаходиться інформація. Саме вона дозволяє приймати виважені рішення та мінімізувати ризики для компанії. До речі, типовий фахівець з BA вже має частину навичок, необхідних для CBDA.
Знання, які потрібні у CBDA
Зазвичай бізнес-аналітики мають достатньо досвіду для підвищення кваліфікації, оскільки з досвідом роботи приходять:
- Вміння ідентифікувати та сформулювати проблему.
- Навички роботи з інвесторами чи стейкхолдерами.
- Розуміння методів з BABOK.
- Вміння донести цінність результатів ЦА.
Проте часто навіть такої бази недостатньо для CBDA. Як не існує межі для ідеальності, так її не видно й для саморозвитку фахівців. Тому експерту з BA знадобиться додаткове навчання.
Таке навчання охоплює:
- Статистичні методи. Це не про базові знання чи зубріння інформації. Практичні навички – головне. Наприклад, чим відрізняється F-тест від Z-тесту і так далі.
- Профільну термінологію. Виключно англомовні слова та фрази, які не використовуються зазвичай в BA. Вони вузькоспрямовані та охоплюють певні сегменти діяльності.
- Послідовність дій. Недостатньо розуміти загальний алгоритм аналізу, потрібно знати його підетапи та особливості кожної окремої дії, які до того ж унікальні для певного кроку.
- Переймання топових практик. Кейси й практичні заняття дають розуміння того, як працює CBDA, та навчають інтерпретувати теоретичні формули й поняття в робочу площину.
Виглядає важко, сприймається ще важче, але повірте, воно того варте. Знання CBDA дає переваги, які форсують ваш кар’єрний розвиток.
Важливість CBDA для професійного зростання
На початку матеріалу ми детально розібрали важливість CBDA та інформації для бізнесу. Тепер розглянемо, які саме переваги акредитація надає фахівцям з BA.
Вигоди від засвоєння CBDA:
- Конкурентна перевага. Наявність сертифіката в резюме чи профілі фахівця підвищує його шанси на працевлаштування, а також надає можливість торгуватись за розмір ЗП.
- Професійний розвиток. Експерт отримує нові знання, які дозволять йому прискорити просування кар’єрними сходами та підвищити свою цінність для компаній.
- Раціональність мислення. Оскільки методики аналізу відрізняються, то фахівець вчиться ефективно діяти в абсолютно різних ситуаціях, а також ігнорувати традиційні шаблони.
- Розширення клієнтської бази. Послуги фахівця мають попит на ринку. Не лише серед організацій, але і на біржі праці чи профільних платформах BA послуг.
- Підвищення дохідності. Зазвичай зарплати BA доволі високі, але акредитація CBDA додатково збільшує їх на певний відсоток, що залежить від досвідченості фахівця.
Переваги – це, звісно ж, круто, але не варто забувати й про недоліки. Так, вони мають тимчасовий характер, але можуть внести корективи у вашу типову рутину.
Підготовка до акредитації CBDA: довго, незручно, важко. Але воно того варте
Процес набуття нових скілів завжди доволі складний. Він вимагає залучення великої кількості ресурсів, іноді доводить до відчаю. Проте результат виправдовує такі інвестиції, не лише окупаючи затрати, але і гарантуючи монетизацію нових знань та вмінь.
Нюансу процесу підготовки до здачі CBDA:
- Великий обсяг матеріалів для вивчення. Приготуйтесь до роботи з десятками книг, тематичних матеріалів, блогів, статей тощо.
- Помилки та хибне сприйняття інформації. Сприймайте процес навчання як можливість безкарно робити помилки (які не впливають на дохідність).
- Брак часу та мотивації. Весь вільний час ви будете витрачати на курс підготовки, часто ігноруючи відпочинок.
- Проблеми з самодисципліною. У певний момент може здатись, що це непотрібне та занадто важке завдання. Не здавайтесь!
- Пошук додаткових джерел з інформацією. Не обмежуйтесь літературою курсу, вивчайте інші тематичні ресурси. Використайте для цього досвід BA.
- Нотування важливих деталей. Записуйте цінну інформацію. Можна навіть ручкою в блокнот для кращого запам’ятовування матеріалу.
- Повторення. Постійно переглядайте вивчене, актуалізуйте знання та закріпляйте їх повторенням.
І головне – не поспішайте проходити тести. Лише освоївши інформацію та зрозумівши її досконально, ви зможете впевнено здати тестування та отримати бажаний сертифікат.
Якщо ви зацікавленні у проходженні курсу з підготовки до сертифікації CBDA від IIBA – заповніть коротку форму.
Підсумуємо
«Хто володіє інформацією – той володіє світом». Саме так, адже інформація повсюди: в соцмережах, на сайтах, блогах, стримінгових платформах, сервісних ресурсах тощо. Вміння ефективно її використовувати – талант і результат важкої праці. Правильні аналіз і використання даних – запорука успіху бізнесу, а ключ до цього – CBDA.
CBDA є конкурентною перевагою при працевлаштуванні та фактором, що форсує кар’єрний розвиток. Підготовка до здачі тестів дозволяє фахівцю розширити та поглибити знання, отримати нові скіли.
Разом з тим, процес навчання доволі складний та кропіткий. Ви як людина, що освоює фактично нову професію, маєте бути готовими до колосальних затрат ресурсів. Це стосується часу, навантаження на організм і багато іншого. Проте, якщо ви достатньо мотивовані, то вам буде простіше побороти складнощі та стійко пройти весь шлях.