І хоча AI в бізнесовій ніші з’явився ще у далекому 2006, за останні кілька років його можливості масштабувалися в рази. Озирніться і ви побачите, наскільки він інтегрувався чи не в усі сфери бізнесу.
Більше чверті компаній вже застосовують AI або планують, а 83% визначають його ключовим у своїх бізнес-планах.
Від менеджменту та управління проєктами до IT і, звичайно ж, бізнес-аналітики – AI не оминув жодної галузі. У цьому матеріалі зупинимось докладніше на бізнес-аналітиці. Її спеціалісти знаходяться на перетині між замовником та командою розробників, і тому зацікавлені в тому, щоб максимально використовувати можливості AI.
Зі статті ви дізнаєтесь про:
- Переваги AI для бізнес-аналітиків та коло задач, які може і повинен виконувати штучний інтелект.
- Інструменти AI, які підходять для бізнес-аналітики.
- Навички, необхідні бізнес-аналітикам для ефективного використання AI.
- Всі відповіді нижче – запрошуємо до ознайомлення.
- Чи можливо працювати бізнес-аналітиком без AI?
Відразу розберімося з головним:
AI у роботі бізнес-аналітика: бути чи не бути?
І наша відповідь чітка: бути! Теоретично ви можете ігнорувати слона у кімнаті та не користуватись можливостями штучного інтелекту. Проте це буде не просто складно, а й невигідно.
Адже ринок AI стрімко зростає. За даними Statista, у 2024 році він перевищив $184 мільярди, що на $50 мільярдів більше, ніж у 2023. Очікується, що до 2030 року ринок сягне $826 мільярдів.
Це свідчить про те, що взаємодія з AI, яку ми маємо зараз – лише квіточки. Тому саме зараз варто якісно навчитися співпрацювати зі штучним помічником та навіть делегувати йому певну роботу.
В інакшому разі, бізнес-аналітики, які не зможуть опанувати AI, ризикують залишитися позаду та втратити конкурентну перевагу.
Основні вигоди AI, доступні для бізнес-аналітиків
Від цілісного бачення продукту бізнес-аналітиком залежить успіх проєкту. Саме тому його робота сповнена численних завдань, що потребують значних витрат часу та ресурсів.
Джерело: Product Leadership
Ба більше робочі процеси ускладнюються додатковими проблемами, як-от:
- Нереалістичні терміни.
- Непередбачувані зміни вимог.
- Шалена багатозадачність.
- Брак залученості стейкхолдерів.
Усе це негативно впливає на продуктивність, мотивацію та рівень стресу спеціалістів.
На щастя, AI може стати рятівним колом для бізнес-аналітиків. Розглянемо переваги використання штучного інтелекту у бізнесі.
Перевага 1. Автоматизація рутинних завдань
Збір та аналіз даних, форматування звітів та написання документації – все це можна і треба довірити AI. Це звільнить час бізнес-аналітиків для виконання більш творчих, стратегічних завдань, а також налагодження комунікації між учасниками проєкту.
Перевага 2. Покращення точності та ефективності роботи
AI здатний обробляти великі обсяги даних значно швидше та точніше, ніж люди. По-перше, це мінімізує ризик помилок. По-друге, у глобальнішому розумінні призводить до кращого усвідомлення потреб бізнесу та прийняття ефективніших рішень.
Перевага 3. Виявлення нових можливостей
Володіючи потужними можливостями аналізу інформації, AI є незамінним інструментом для виявлення нових тенденцій, закономірностей та можливостей, які могли б залишитися непоміченими людиною. Зокрема, йдеться про:
- Аналіз даних про клієнтів – поведінки, вподобань та відгуків.
- Аналіз ринкових даних, таких як новинні статті, соціальні мережі, фінансові звіти тощо.
- Прогнозування попиту на продукти/послуги, що дозволяє бізнесу краще планувати виробництво та маркетингові стратегії.
- Виявлення нових ринків, аналізуючи демографію, економічні показники та конкурентне середовище.
- Розробка нових продуктів/послуг через генерування ідей та оцінки їх потенційного успіху на ринку.
Перевага 4. Покращення комунікації
Бізнес-аналітик має чітко розуміти потреби та обмеження клієнта, а також володіти знаннями про технічні аспекти проєкту. Для чого? Аби влучно описувати ідеї чи обговорювати проблеми з менеджерами, архітекторами та іншими експертами.
Джерело: Marketae
В цілому використання AI допоможе покращити комунікацію, підвищити прозорість та сприяти кращому співробітництву між усіма зацікавленими сторонами. Це може бути досягнуто за допомогою:
- Автоматизованих звітів про хід проєкту.
- Візуалізацій даних для пояснення технічних концепцій клієнтам або для відстеження прогресу проєкту.
- Чатботів з підтримкою AI для надання цілодобової підтримки.
Перевага 5. Зменшення ризику помилок
Навіть незначні помилки негативно впливають на успіх проєкту. Позаяк призводять до затримок дедлайнів та зайвих витрат. З AI бізнес-аналітики здатні зменшити подібний ризик кількома способами:
- Автоматизоване тестування моделей даних, аналітичних звітів та інших результатів роботи бізнес-аналітика.
- Перевірка якості та цілісності даних, які використовуються спеціалістом.
- Аналіз потенційних ризиків, пов’язаних з проєктом. Результати експерт зможе використати для розробки заходів з їх усунення чи запобігання.
AI на службі бізнес-аналізу: огляд інструментів
Впровадження AI в рутину бізнес-аналітиків відкриває нові горизонти для покращення їхньої ефективності та досягнення кращих результатів. Є чимало сервісів, які працюють на основі штучного інтелекту та машинного навчання, та які можуть стати незамінними помічниками спеціалістам.
Розглянемо найкращі з них. Адже вибір з-поміж інструментів залежить від конкретних потреб і завдань спеціаліста.
Інструменти для збору інформації
Збір даних з різних джерел, таких як вебсайти, CRM-системи та соціальні мережі. Це дозволяє бізнес-аналітикам зосередитися на глибшому аналізі та виявленні корисних для бізнесу тенденцій.
- ChatGPT – віртуальний помічник, що дозволяє генерує текст, перекладає, пише різні види творчого контенту та інформативно відповідає на запитання.
- Gemini Google – пошукова система, що використовує штучний інтелект для розуміння складних запитів та надання релевантних результатів.
- Microsoft Copilot in Bing – ще одна пошукова система з функціями штучного інтелекту. Винятково добре шукає статистичні дані з різних країн та систематизує їх.
Інструменти для створення вимог до продукту
Написання, обробка, перегляд вимог до бізнес-продуктів. Допомога AI у цьому економить час бізнес-аналітика, а також дозволяє виявити ризики та потенційні проблеми на ранніх стадіях.
- Copilot4DevOps Plus – інструмент, що поєднує в собі управління вимогами з іншими функціями DevOps, як-от відстеження помилок і управління завданнями, а також пропонує AI для створення вимог з діаграм користувачів.
- Notion – багатофункціональний інструмент, який використовує AI для спрощення створення, організації та структурування вимог. до продукту, включаючи підсумки зустрічей та автоматичне створення чернеток.
- WriteMyPrd – адаптована модель GPT 3 для написання вимог до продукту та створення PRD на основі ваших відповідей на серію запитань.
- Aqua – інструмент для створення вимог через голосові команди та вилучення вимог, які повторюються, з метою уникнути плутанини та неефективності.
Ми перелічили далеко не всі інструменти, які стануть в пригоді бізнес-аналітику. Аби зрозуміти, які з них найкраще підходять саме вам, варто проаналізувати їхні можливості та порадитися з експертами.
Еволюція професії, або про навички бізнес-аналітика епохи AI
Оскільки впровадження AI в роботу бізнес-аналітиків трансформує їхню професію, відповідно від них вимагається і спектр особливих навичок. Володіння ними зробить зі спеціалістів ще й цінних партнерів у керівництві.
До навичок, необхідних для успішного використання AI, ми віднесли основних п’ять.
- Розуміння основ AI для ефективного добору та використання відповідних інструментів.
- Робота з даними. Вміння збирати, очищати та обробляти дані є критично важливим для використання сервісів штучного інтелекту.
- Аналітичне мислення. Коректне трактування результатів, отримані за допомогою AI, відділення потрібної інформації від нерелевантної та вміння робити обґрунтовані висновки.
- Комунікативні навички. Уміння чітко та лаконічно пояснити результати аналізу, згенерованих AI, зацікавленим сторонам.
- Адаптивність. AI постійно розвивається, тому бізнес-аналітикам необхідно бути готовими до вивчення нових інструментів та технологій.
Крім всього, хорошому бізнес-аналітику корисно мати досвід роботи з інструментами візуалізації даних, навички програмування та розуміти основи статистики.
Хочете дізнатися більше про тонкощі бізнес-аналізу? Запрошуємо на наш курс Business Analysis Intensive Online, де ви систематизуєте знання, навчившись долати ризики та обирати доцільні інструменти для різних етапів роботи.