• Як стати РМом в ІТ? Рекомендації для світчерів

    Як стати РМом в ІТ? Рекомендації для світчерів

Як стати РМом в ІТ? Рекомендації для світчерів

Проджект-менеджер (англ. Project Manager, PM) – фахівець, який повністю бере на себе управління проєктом. У сфері IT такий спеціаліст повинен володіти як загальними навичками (Soft Skills), так і технічними (Hard Skills).

У матеріалі поговоримо про те, які навички й обов’язки має менеджер проєктів, як перейти в ІТ-сферу новачкам, а також де шукати роботу та проходити навчання на РМ.

Обов’язки, які має виконувати менеджер проєктів в IT

РМ оперує абсолютно всім в процесі виконання замовлення, тому список його обов’язків є досить широким:

  • визначення цілей, потреб та обсягів проєкту;
  • планування, моніторинг та документування завдань;
  • забезпечення швидкої доставки проєктних матеріалів та результатів;
  • управління всіма ресурсами, необхідними для виконання проєкту;
  • сприяння ефективній комунікації із зацікавленими сторонами щодо проведених робіт;
  • передбачення та стратегічне усунення потенційних ризиків;
  • документування кожного етапу процесу за допомогою різних інструментів управління проєктами;
  • досягнення запланованих результатів та успіху розробки.

Розглянемо більш детально, що має робити фахівець в різних напрямках розробки цифрових продуктів:

  • Делівері (доставка) проєкту. PM відповідає за те, щоб робота над замовленням проходила по «залізному трикутнику»: обсяг робіт, час та вартість. Тобто, щоб проєкт був виконаний у тому обсязі, бюджеті й по графіку, які були сплановані на початку.
  • Дедлайни. Проєкт має бути виконаний вчасно, тому фахівець контролює роботу кожного члена IT-команди. Він слідкує за своєчасною реалізацією тих чи інших компонентів розробки.
  • Ресурси/бюджет. Головна задача РМ – дотримуватися установлених критеріїв і об’єктивно оцінювати обсяги робіт. Наприклад, якщо на проєкт виділено $500 000, менеджер має скоординувати роботу таким чином, щоб вписатись саме в цю суму.
  • Комунікація. Проджект-менеджер повинен вміти знаходити спільну мову з колегами, вирішувати конфлікти в команді та управляти нею. Також його робота пов’язана зі встановленням контакту з іншими зацікавленими особами, замовниками та партнерами.
  • Документація. При обмеженому бюджеті на проєкт менеджер може виконувати роль бізнес-аналітика. Наприклад, документувати ключові вимоги чи цілі розробки. Якщо ж кошти дозволяють залучити до роботи аналітика, то він може бути в тандемі з РМ. У будь-якому випадку проджект-менеджер завжди працює з документацією з замовлення.

Що обов’язково потрібно знати та вміти, щоб стати РМ?

У сфері проєктного менеджменту є специфічні навички, якими повинен володіти кожен кандидат. Ми виділили 5 ключових, які варто обговорити більш детально.

1. Управління проєктами
Це головне вміння, на якому ґрунтується вся робота РМ. Кожен проєкт починається з ініціації, що включає збір інформації, заповнення бізнес-кейсу, розрахунок бюджету. Далі йде етап планування. Саме на цьому моменті в роботу включається проджект-менеджер і починає вести проєкт.

Розглянемо основні складові навички управління:

  • планування – аналіз ідеї, розбиття обсягу робіт на окремі задачі (Work Breakdown Structure), збір потрібних фахівців тощо;
  • виконання – моніторинг роботи команди, дотримання дедлайнів і бюджету, управління і корекція обсягів робіт;
  • закриття – відстеження передачі проєкту на підтримку, формування матеріалів для навчання користувачів (якщо це нове ПЗ), планування випусків оновлень чи подальшої корекції роботи продукту.

Для формування навичок управління проєктами варто ознайомитися з книгою, яка є стандартом для навчання РМ, – «Project Management Body Of Knowledge» (укр. «Збірка знань з управління проєктами»).

2. Управління людьми

З появою гнучких методологій розробки та управління проєктами (Agile, Scrum) класичний проєктний менеджмент зазнає змін. Детальне планування задач і контроль їх дотримання не завжди є доцільними, адже всі ці процеси можуть змінюватись в ході роботи. Тому на перше місце виходить управління людьми. Для РМ стає важливим вміння мотивувати команду, що дає змогу виконувати роботу більш злагоджено та ефективно.

3. Навички спілкування (Soft Skills)

Сюди відноситься все, що стосується комунікації, вирішення конфліктів, самоорганізації команди тощо. У сфері IT Project Manager може працювати в міжнародних командах, де зібрані люди з різних країн з різною культурою. Відповідно, потрібно розуміти їхні особливості та традиції спілкування, щоб встановити кращу комунікацію.

РМ обов’язково має володіти Soft Skills, щоб добре розуміти, як просувається робота та яка ситуація в колективі. Це також допомагає вчасно скоригувати робочий процес чи уникнути будь-яких затримок, що виникають через погану комунікацію між членами команди.

4. Мінімальні технічні навички

Проджект-менеджер необов’язково повинен вміти програмувати чи проєктувати макети майбутньої розробки. Однак йому потрібен мінімальний рівень знань про технології та процеси, які відбуваються в компанії. РМ має розуміти, що таке фронтенд та бекенд, які інструменти використовує команда і для чого саме вони необхідні. Ці знання також знадобляться в ході обговорення проєктів та планування подальшого процесу розробки.

Отже, кандидат на посаду проджект-менеджера має володіти базовою технічною термінологією. Для поповнення словникового запасу з IT існує чимало курсів та матеріалів в інтернеті. Наприклад, курс «CI/CD для нетехнічних членів команди» допоможе розібратися з поняттями, які дуже часто зустрічаються в роботі РМ: «Continuous integration» і «Continuous Delivery».

5. Володіння англійською мовою

В IT-сфері високий рівень англійської – це необхідна умова для роботи, адже, за статистикою, понад 80% замовлень до українських айтівців надходять саме з-за кордону. Тому менеджеру проєктів, який має спілкуватися на нарадах із замовниками чи заповнювати для них документи, потрібно вільно розмовляти англійською.

Також в роботі РМ використовуються інструменти для управління проєктами, інтерфейс яких також англійською. Тому для тих, хто переходить в ІТ з іншої сфери, варто покращити знання.

Альтернативні вакансії, пов’язані з менеджментом проєктів

Професія «Project Manager» має різні варіації, тому у світчерів часто виникає питання: «Якщо не менеджером проєктів, то ким ще можна працювати в ІТ?».

Розглянемо найпоширеніші альтернативи, пов’язані з посадою РМ:

  • Scrum-мастер – роль, яку може виконувати як менеджер по проєктах, так і інший член команди. До обов’язків входить: навчання колективу самоуправлінню та кросфункціональності, допомога в досягненні цілей спринта, усунення перешкод для розвитку Scrum-команди тощо.
  • Agile-коуч – людина, яка працює зі всією компанією для покращення внутрішніх робочих процесів. Така посада передбачає: навчання співробітників гнучким методологіям роботи, індивідуальний та колективний коучинг, підтримка команди при розподілі ресурсів, забезпечення безперебійного виконання проєктів та інше.
  • Delivery-менеджер – співробітник, який відповідає за своєчасне доставлення продукту кінцевим користувачам. Серед його обов’язків: ведення звітів, записів та документації по роботі відділу розробки, підтримка контактів з клієнтами, моніторинг та планування повсякденної діяльності співробітників тощо. Ця посада у великих ІТ-компаніях має поділ на рівні: Delivery-менеджер, Senior Delivery-менеджер і VIP Delivery-менеджер.
  • Portfolio-менеджер – людина, яка відповідає за портфоліо компанії та розрахована на кандидатів, що вже мають досвід роботи менеджером в ІТ. Її суть полягає в формуванні робочого плану для різних проєктів, аналізі результатів команди, перегляді успішних кейсів та їх опису.

Усі ці альтернативи використовують різні підходи до роботи, проте вони тісно пов’язані з навичками та обов’язками проджект-менеджера. Якщо ви прагнете увійти до ІТ та розглядаєте різні вакансії, розуміння вищеперелічених посад значно полегшить підбір відповідних пропозицій.

Зверніть увагу, що такі ролі, як Agile-коуч і Portfolio-менеджер, потребують більше практичного досвіду саме в ІТ-сфері, ніж посада менеджера проєктів.

5 кроків до посади PM та переходу в ІТ-сферу

Ми сформували набір рекомендацій, які допоможуть упорядкувати цілі та сформувати чітке уявлення про процес переходу у сферу ІТ. Розглянемо детальніше, які кроки потрібно зробити на шляху до нової професії:

1. Визначити ціль

Для цього варто застосувати метод SWOT-аналізу. По черзі опишіть такі пункти:

  • Strengths – ваші сильні сторони.
  • Weaknesses – слабкі місця, над якими треба попрацювати.
  • Opportunities – можливості, які відкриваються перед вами при переході на нову посаду.
  • Threats – зовнішні загрози та ризики, які можуть виникнути перед вами в процесі пошуку роботи.

2. Проаналізувати попередній досвід

Виділіть загальні навички з управління, які ви отримали на попередніх посадах чи під час навчання в університеті. На основі попереднього досвіду напишіть резюме. Також варто вказати відповідні навички, знання та досягнення, які будуть актуальні для посади менеджера по проєктах.

3. Переглянути вакансії на ринку

На сайтах з пошуку роботи підберіть ті вакансії, які найбільше вам підходять. Співвіднесіть свої вміння та досвід з вимогами до проджект-менеджера у знайдених оголошеннях. Визначте, чого саме вам не вистачає та які знання для цього потрібно здобути.

4. Створити дорожню карту (road maps) розвитку

На основі попереднього аналізу вакансій складіть персональний план дій. Наприклад, якщо у вас недостатній рівень англійської – почніть проходити курси. Не вистачає технічних знань – знайдіть релевантні матеріали в інтернеті тощо.

5. Розробити алгоритм аналізу та пропрацювання ризиків

Існує 4 ключові стратегії для аналізу ризиків, які знадобляться не тільки при переході в нову сферу, але й в процесі роботи менеджером проєктів:

  • Resolved – усунути ризик шляхом його вирішення. Наприклад, знайти викладача, який допоможе покращити англійську чи звернутись до фахівця, що проведе лекцію з ІТ-термінології.
  • Owned – коли хтось бере вирішення ризику на себе. Це може бути взаємовигідна співпраця, наприклад, вас буде навчати ІТ-фахівець, який потім візьме вас до себе в команду.
  • Accepted – ризик, який не є критичним, і його можна просто прийняти.
  • Mitigated – у разі настання ризику ви маєте підготовлений план дій для його усунення чи пом’якшення.

Дуже важливо виставити часові рамки на кожен крок переходу в ІТ. Це допоможе відстежувати прогрес та пропрацьовувати самодисципліну.

Де навчатися та шукати роботу?

Якщо ваша мета – опанування професії проджект-менеджера або покращення навичок у цій області, зверніть увагу на Prometheus. Це українська система курсів, де є безліч цікавих та корисних матеріалів.

Щодо пошуку роботи в IT, серед відомих ресурсів для розміщення резюме й моніторингу вакансій виділимо:

  • Dijini – анонімна безкоштовна система пошуку роботи, яка була розроблена ІТ-фахівцями для інших айтівців.
  • LinkedIn – соціальна мережа для встановлення ділових зв’язків та пошуку вакансій/кандидатів. Тут ви можете зробити свій професійний профайл та поставити відмітку Open to work.
  • Work.ua та Robota.ua – два схожих ресурси, на яких розміщена досить широка база вакансій з ІТ-сфери.

Також рекомендуємо завітати до порталу DOU, де є спеціальний розділ First Job. Тут публікуються вакансії, пропозиції та оголошення від представників ІТ, які шукають талановитих людей без досвіду.

Порада для світчерів наостанок

Варто приєднатися до ІТ-ком’юніті, щоб встановити нові ділові зв’язки та знайомства, отримати більше корисної інформації з перших вуст. Також можна відвідувати офлайн-конференції та збори айтівців. Наприклад, Hub Unit City пропонує в Києві багато цікавих офлайн-заходів. Є також онлайн-події як для менеджерів проєктів, так і для інших IT-фахівців.

Таким чином, ви отримаєте повноцінне розуміння того, як саме будується робота в компаніях з розробки й будете відчувати себе більш впевнено на співбесідах.

Дізнайтеся що нового!
Рекомендуємо не пропускати наш щомісячний дайджест )