• Інтерв’ю з Марією Швець: як розвиватися в управлінні програмами та портфелями

    Інтерв’ю з Марією Швець: як розвиватися в управлінні програмами та портфелями

Інтерв’ю з Марією Швець: як розвиватися в управлінні програмами та портфелями

Марія Швець

Director, Head of Consulting and Process Management, PMO @Intellias. PM & Agile Mentor, ICAgile Authorized Instructo

Має понад 12 років досвіду в ІТ-індустрії, з них 9+ років в управлінні проєктами, портфелями та програмами

Та вже понад 8 років навчає та консультує з тем управління проєктами та Agile

Має досвід управління на різних позиціях, зокрема Project/Program/Portfolio/Delivery Manager, а також PMO Expert/Consultant. Продемонструвала успішне зростання портфоліо проєктів на посаді Delivery Director, забезпечуючи високу якість виконання в тісній співпраці з командою та проявляючи інноваційність та проактивність у розробці рішень.

 

У цьому інтерв’ю ми досліджуємо досвід Марії – професіонала з понад 12-річним стажем в IT-індустрії, яка пройшла шлях від розробника до керівника стратегічних програм і портфелів. Поговоримо про важливі етапи кар’єрного зростання, як змінювався підхід до управління проєктами, а також про те, чому так важливо мати широкий погляд на компанію та її стратегію. Окрім того, ми обговоримо, які типові помилки роблять керівники програм і як уникнути їх, а також розглянемо, як поєднання класичних і адаптивних підходів допомагає ефективно управляти портфелями ініціатив.е цінні поради та стратегії, що можуть допомогти вам досягти успіху в управлінні програмами та портфелями.

Це інтерв’ю стане корисним для тих, хто хоче розвивати свої навички та досягати нових вершин у кар’єрі.

1. Маріє, у вас понад 12 років досвіду в IT-індустрії, з них більше 9 років в управлінні програмами, портфелями та проєктами. Що стало для вас ключовою точкою зростання у кар’єрі?

— Насправді таких моментів було кілька, але, певно, зосереджуся на першому — коли я почала замислюватися про перехід у сферу управління проєктами. На той момент я працювала в IT-відділі банку як розробник, але відчувала, що хочу рухатися далі. Тоді за кілька місяців я заглибилася в цю тему, відвідала навчальні курси й остаточно зрозуміла, що це «моє». Стартувала з ролі Скрам-майстра і далі постійно шукала можливості розширити свої вміння й навички — разом із цим приходило й кар’єрне зростання.

Також великий вплив мало те, що я не боялася змінювати фокус: переходила від роботи з командами на проєктах замовників до стратегічних ініціатив у PMO, а потім знову поверталася до роботи в «делівері».

2. Ви працювали в різних ролях – Project Manager, Program Manager, Portfolio Manager, PMO Expert, Delivery Director. Як цей багатогранний досвід вплинув на ваш підхід до управління?

— Для будь-якої управлінської ролі в організації дуже важливо розуміти «велику картину»: як працюють різні частини компанії, як між ними вибудувані зв’язки, яка стратегія, які ініціативи, які цікаві практики та процеси впроваджені. Якраз перехід у PMO у свій час дав мені змогу вийти за межі одного проєкту й команди та працювати з набором стратегічних ініціатив.

За той час у PMO я побачила не один проєкт, а понад 100, змогла зрозуміти, що в них є спільного, а що відрізняється, дізналася про унікальні підходи, які працюють, коли стандарти неефективні. Згодом, коли я повернулася в «делівері», цей досвід дозволив мені швидко зайти в нову позицію. Зараз я знову в PMO, і моя поточна роль охоплює обидва фокуси: роботу із клієнтами через надання консультаційних послуг та управління стратегічними програмами й ініціативами.

3. Чи можете згадати професійний виклик, який змінив ваш підхід до роботи?

— Мій підхід до роботи не змінювався кардинально під впливом одного виклику, а швидше гармонійно адаптувався до нових обставин. Але, напевно, найсуттєвішим етапом був перехід у роль Delivery Director, коли в моєму управлінні опинився портфель проєктів і програм, і потрібно було перейти з hands-on режиму на більш стратегічний.

У цьому допомогло впровадження системного портфельного управління, розбудова структури middle-лідерів, вміння використовувати та адаптувати аналітику й звітність, регулярні delivery-рев’ю, capacity planning, портфельні ретроспективи.

4. Ви понад 8 років навчаєте та консультуєте з управління проєктами та Agile. Що вас мотивує передавати свої знання, і які результати студентів вас найбільше надихають?

— Я вважаю, що ділитися знаннями — це обов’язок кожного справжнього професіонала. Тим більше, що для мене це ще й велике задоволення. Я люблю тренерську та консалтингову діяльність, можливість зробити навчання цікавим і корисним, ділитися практичним досвідом і водночас чути цікаві кейси та питання від учасників. Це своєрідна «їжа для розуму», яка допомагає орієнтуватися в тому, що зараз відбувається в компаніях.

5. У чому, на вашу думку, основна особливість курсу Program & Portfolio Mastery, і яку головну цінність отримають учасники?

— Наша головна особливість — це формат «2-в-1». Курс будемо одночасно викладати я та Олексій, що створить додаткову синергію досвіду, засновану на найкращих міжнародних стандартах і практиках.

6. Які типові помилки роблять керівники програм та портфелів, і як їх можна уникнути?

— Я б виділила дві типові помилки:

  • Спроба управляти програмами чи портфелями так само як проєктами. Надмірна увага до мікроменеджменту та виконання завдань замість формування напрямку та управління залежностями.
  • Фокус виключно на операційному виконанні без оцінки вигод і впливу на бізнес. Часто забувають, що програми та портфелі мають не лише забезпечувати своєчасну поставку, а й нести стратегічну цінність.

Ще одна помилка — недостатня взаємодія з ключовими стейкхолдерами на рівні бізнесу, що призводить до втрати пріоритетів.

Уникнути цих помилок можна, якщо змістити фокус з контролю на стратегічне лідерство, активно працювати з вигодами та будувати прозорі механізми прийняття рішень.

7. Ви маєте значний досвід впровадження процесних змін та управління портфелями ініціатив. Які підходи або інструменти у вашій практиці дали найкращі результати?

— Я спираюся на стандарти й підходи PMI: побудову governance на рівні портфеля, управління вигодами, зв’язок зі стратегією. Але також міксую їх із підходами Agile.

Багато корисних інструментів є в SAFe — вони працюють як у межах фреймворку, так і як окремі практики. Наприклад, Lean Portfolio Management добре доповнює portfolio governance за стандартами PMI.

8. Які три ключові навички потрібно розвивати керівникам програм та портфелів, щоб бути успішними у 2025 році?

— Окрім hard skills (знання класичних і адаптивних підходів), я б виділила:

  • Стратегічне мислення: уміння вирівнювати програми/портфелі з бізнес-цілями та орієнтація на цінність.
  • Лідерство в умовах невизначеності: здатність приймати рішення за нестачі даних та ефективно управляти ризиками.
  • Розуміння технологічних трендів (AI, автоматизація, data-driven management) та вміння використовувати аналітику для ухвалення рішень.

9. Що б ви сказали тим, хто вагається, чи варто їм інвестувати час у розвиток навичок програмного та портфельного менеджменту?

— Якщо ви прагнете кар’єрного зростання у стратегічних ролях, ці навички — must-have. Це про лідерство на рівні всієї організації, де ви формуєте напрям, а не просто реалізуєте завдання.

А якщо ви прагнете розвивати свою кар’єру у стратегічному управлінні, наш курс Program & Portfolio Mastery допоможе вам набратись практичних навичок для досягнення високих результатів у керуванні програмами та портфелями. З поглибленим розумінням стратегічних підходів, ви зможете підвищити свою експертизу, покращити лідерські якості і значно просунутися в кар’єрі, отримавши конкурентні переваги на ринку праці.

Дізнайтеся що нового!
Рекомендуємо не пропускати наш щомісячний дайджест )