• Основне, що треба знати про SAFe

    Основне, що треба знати про SAFe

Основне, що треба знати про SAFe

SAFe – це не просто набір інструментів, а скоріше база знань з перевірених інтегрованих принципів, практик і компетенцій для досягнення гнучкості бізнесу шляхом впровадження Lean, Agile та DevOps у масштабі.

Офіційний сайт SAFe – інтерактивна скарбниця для всіх, хто цікавиться Agile. Там ви знайдете детальні пояснення різних ролей, відповідальностей та процесів. Незалежно від того, чи ви досвідчений Agile-практик, чи тільки починаєте подорож у цьому напрямку, SAFe надасть цінну інформацію.

SAFe пропонує кілька конфігурацій для масштабування Agile-принципів. Ми розпочнемо з найпростішої – Essential SAFe. Щоб краще її зрозуміти, порівняємо її з тим, що вам вже відомо – Scrum.

Рівень команди (Team Flow)

На рівні команди SAFe пропонує використовувати різні Agile фреймворки на вибір команди (Scrum, Kanban, XP, FDD тощо).
Ми ж з вами розглянемо як все буде працювати на прикладі Scrum.

У Scrum ми маємо команду, де є специфічні ролі:

  • Scrum Master – коуч, який допомагає команді працювати ефективніше.
  • Product Owner – людина, відповідальна за продукт, пріоритизацію беклогу.
  • Developers – всі інші члени команди, які працюють над досягненням цілей.

Команда працює над безперервним вдосконаленням продукту, використовуючи ітеративний підхід. Ідеї по продукту зберігаються у беклозі, де Product Owner визначає найважливіші завдання й ставить цілі на наступний спрінт.

Далі команда з Product Owner на основі поставлених цілей (Sprint Goals) формує які саме задачі треба зробити й таким чином формує беклог спрінта. А потім спеціалісти активно працюють над реалізацією цілей, щоденно відстежуючи прогрес.

Наприкінці спрінта вони демонструють результати та проводять аналіз ефективності роботи для подальшого вдосконалення процесу. Подібний PDCA-цикл (Plan – Do – Check – Adjust) допомагає команді постійно вдосконалюватися.

Якщо ваш продукт масштабується і у вас з’являється декілька команд, то Scrum може бути недостатньо. У такому випадку ми додаємо наступний рівень – ART flow для організації крос-командної роботи.

Рівень потяга (ART flow)

На рівні потяга робота організовується більш масштабно:

  1. Замість окремих команд ми маємо «потяг» ART (Agile Release Train) – віртуальну команду команд, яка працює над загальною метою.
  2. З’являється нова роль – System Architect, що відповідає за технічні інвестиції. А інші ролі трансформуються:
    Роль Product Owner трансформується в роль Product Manager, що відповідає за весь продукт, керує крос-командним беклогом.
  3. Роль Scrum Master трансформується в роль RTE (Release Train Engineer), що координує роботу команд та забезпечує досягнення цілей.
  4. Збільшується масштаб планування. Якщо в Scrum спринти плануються на 1-4 тижні, то на рівні потяга використовується більш тривалий період – Planning Interval (PI), який триває 8-12 тижнів.

Також з’являються додаткові церемонії та практики:

  • PI Planning – дводенне планування для всього потяга, де команди спільно розробляють план дій на наступний PI.
  • Синхронізації – регулярні зустрічі Scrum-майстрів, Product Owner-ів та інших ключових фігур для обговорення прогресу, розв’язання проблем та координації роботи.
  • System Demo – демонстрація результатів роботи всіх команд в кінці кожного PI.
  • Inspect & Adapt – підведення підсумків РІ на рівні потяга, де аналізуються результати PI й розробляються покращення.
  • Innovation and Planning Iteration – остання ітерація в PI, яка виділяється для інновацій, навчання, підготовки та проведення наступного PI.

Всі ці події підтримуються фундаментальними принципами SAFe, що запозичені з Lean та Agile. Вони забезпечують гнучкість, адаптивність та фокус на цінності для клієнта.

Рівень потяга підходить для організацій, що мають від 50 до 125 людей, залучених до розробки продукту. Якщо ж кількість співробітників більша, варто додати 3 рівень.

Рівень потяга рішення (Solution train flow)

На цьому рівні вже є кілька потягів, які працюють над різними аспектами одного великого рішення. Кількість їхня не обмежена і залежить від масштабу продукту та потреб організації. Всі потяги мають спільний беклог з високорівневими вимогами (capabilities), які потім розподіляється на беклоги окремих потягів.

Знову, як і на попередньому рівні, масштабуються ролі:

  • Product Manager трансформується в Solution Manager – відповідає за весь solution, визначає стратегію й пріоритети.
  • RTE трансформується в Solution Train Engineer (STE) – грає роль головного Scrum Master, що тепер масштабно координує роботу всіх потягів, забезпечує синхронізацію.
  • System Architect трансформується в Solution Architect – забезпечує архітектурну цілісність всього солюшену.

Усі потяги планують свою роботу спільно, узгоджуючи цілі та залежності.

Рівень портфоліо (Portfolio flow)

Рівень портфоліо в SAFe відповідає за стратегічне планування та управління всією організацією. Це найвищий рівень в масштабованій Agile-системі, який забезпечує узгодженість між різними командами та продуктами.
На цьому етапі з’являється централізоване управління, що лежить на плечах портфоліо-менеджмент команди – вона відповідає за стратегію, планування бюджету та пріоритизацію ініціатив.

На рівні портфоліо активно залучені наступні ролі:

  • LPM (Lean Portfolio Management) – відповідає за стратегію, бюджети, пріоритизацію високорівневих ініциатив.
  • Epic Owner – автор(и) якоїсь ініциативи, який відповідає за її просування по процесу реалізації ідеї.
  • Enterprise Architect – визначає технічну стратегію і забезпечує її реалізацію.

Основний фокус зосереджується на створенні цінності для клієнта та бізнесу через визначення ключових її потоків.
Беклог ініціатив є єдиним та проходить через весь життєвий цикл: від появи ідеї до її реалізації та оцінки результатів.

Вибір конфігурації SAFe залежить від масштабу вашої компанії:

  • для невеликих команд до 125 людей – Essential SAFe;
  • для більших – Large Solution.
  • якщо є портеба в упорядкуванні високорівневих цілей та пріорітетів – Portfolio SAFe
  • для великих корпорацій – Full SAFe.

Як почати працювати за SAFe ?

  1. Вивчіть основи. Ознайомтеся з принципами та практиками фреймворку. Для цього рекомендуємо наш безкоштовний курс по SAFe.
  2. Оцініть відповідність SAFe потребам компанії. Проведіть аналіз наявних процесів та визначте, як SAFe може їх покращити.
  3. Розробіть план впровадження. Проаналізуйте як ви можете впровадити SAFe та сформуйте команду для цього.

Консультанти Е5 з радістю стануть частиною вашої Change Management Team.
Більш детальну інформацію про фреймворк ви зможете отримати на сертифікаційному тренінгу Leading SAFe.

Дізнайтеся що нового!
Рекомендуємо не пропускати наш щомісячний дайджест )