Як junior PM перетворюється на Middle PM, а останній стає senior PM? Ми підготували розширені відповіді та чек-лісти, що існують на кожному етапі кар’єри PM. Пориньмо разом у насичений «життєвий цикл PM»!
Рівні кваліфікації PM: критерії та необхідність
Згідно з результатами опитування, проведеного Pulse of the Profession (PMI), лише 47% організацій пропонують визначений кар’єрний шлях для менеджерів проектів. Градація PM по рівнях допомагає керівникам зрозуміти, які завдання зможе виконувати кожний з ІТ-спеціалістів. Запуск нового проекту тісно пов’язаний з формуванням команди та обранням менеджера. Орієнтуючись на особливості нової роботи, слід виділити декілька головних критеріїв, що впливають на вибір рівня PM:
Складність та кількість проектів. Розробити ERP-систему для логістичної організації чи сайт інтернет-магазину одягу? Від рівня складності напряму, яким може керувати менеджмер проектів, залежить рівень його/її кваліфікації. Також має значення кількість проектів, які потрібно виконати. Близько 81% менеджерів, вважаючих себе «недосвідченими», керують від 2 до 5 проектами, а 22% досвідчених та впевнених реалізують більше 10 проектів одночасно.
Кількість членів команди. Виділити 5 чи 15 ІТ-спеціалістів, щоб надіслати замовнику готовий проект у визначений термін? За даними опитування, проведеного «GirlsGuideToPM», 80% досвідчених PM керують командами з 6+ людей, при чому 39% з них контролюють групи з 10 та більше учасників. Близько 55% «недосвідчених» спеціалістів мають до 5 людей. Тож управляти великою командою зможе middle чи senior, проте ніяк не junior PM.
Терміни виконання. Здати ще не початий проект через 3 місяці чи через 6? Недосвідченому PM потрібний більший час на знайомство з командою та формування навичок організації роботи. Так, junior-у буде складно працювати в умовах обмеженого часу та виконувати термінові завдання, де кількість стресу та потенційних конфліктів велика.
Основні завдання та вимоги до junior, middle і senior
Менеджер проектів має знати основи архітектури та управління релізами, знаходити спільну мову з усіма членами команди, керувати бюджетом, документацією та іншими сферами. Відповідно до звіту Pulse of the Profession (PMI), пріоритетними навичками PM опитані роботодавці вважають технічні, комунікативні, business та digital.
Сформуємо необхідний перелік навичок та технологій на кожному етапі кар’єри, які знадобляться і допоможуть РМ у роботі:
Junior — досвід 1-2 роки. Розуміють клієнтську та сервісну частини розробки продукту, API, HTTP, HTTPS, особливості Waterfall та Agile, концепції Lean, відмінності Fixed Price від Time & Material. До головних обов’язків належить організація та сприяння роботі команди. Джуніори часто виконують роль Scrum Master, слідкують за часом, витраченим розробниками на кожне окреме завдання на вимогу замовників.
Middle — досвід 2-5 роки. Використовують концепції PMBOK, PRINCE2 та розуміють їх відмінності від методологій Agile. Вони планують роботу на декількох рівнях, обговорюють особливості проекту з замовниками. Мідли мають розширене коло відповідальності: від розрахунку термінів до здачі продукту.
Senior — досвід 5+ років. Розраховують бюджет проектів/команди, постійно взаємодіють з клієнтами, координують часові межі виконання проекту. Менеджери проектів вільно спілкуються англійською, керують кросс-проектними релізами та досконало розуміються на engagement-моделях. Саме вони працюють вже з більш складними проектами.
Чек-ліст для кожного етапу кар’єри
Junior PM — загальна координація та спостереження
- Управління шаблонними та нескладними проектами.
- Ведення звітів щодо виконаної роботи команди за день/тиждень/місяць.
- Спілкування з досвідченими колегами, здобуття практичних навичок.
- Продовження базового управління з середини проектного циклу.
Middle PM — повноцінне керування
- Управління проектами при будь-яких моделях оплати (Time and Material, Fixed Price).
- Контроль за термінами виконання, бюджетом, скоупом.
- Ведення проектної документації.
- Управління фінансовими показниками.
- Розподілення продукту на частини та визначення виконавців.
- Участь у підборі та затвердженні складу команди.
- Початок і закінчення проекту за власним керівництвом.
- Презентація замовникам готових рішень, прототипів та демоверсій продукту.
Senior PM — всебічне управління
- Проведення співбесід і прийняття на роботу РМ-ів інших рівнів.
- Надання попередньої оцінки проекту на етапі узгодження умов співробітництва з клієнтом.
- Консультування замовників проектів щодо особливостей та вибору кожної з engagement-моделей.
- Розроблення плану та аналіз можливих ризиків.
- Керування декількома проектами та програмами.
- Вирішення складних конфліктних ситуацій всередині команди та при взаємодії замовник-команда.
- Управління унікальним та новим проектом без шаблонної схеми виконання.
- Управління кризовими ситуаціями, перепланування проектів при зриві термінів або перевищенні бюджету.
Як побудувати кар’єру до «РМ-олімпу»
Кар’єрний ріст залежить від досвіду роботи, кількості успішно вирішених кейсів. Спеціаліст повинен постійно розвивати свої вміння, такі як hard так і soft skills.
Необхідно мати знання різних моделей життєвого циклу проекту, методологій та фреймворків для розуміння основних процесів. РМ повинен вміти діяти в стресових та кризових ситуаціях, приймаючи важливі рішення в стилі command and control. Розмовну англійську також слід тримати «у тонусі», щоб вільно спілкуватися з клієнтами.
Якщо ви ще на шляху до Junior PM, то наші професійні менеджери проектів нададуть консультації та допоможуть розпочати кар’єру в ІТ. Отримати необхідний технічний фундамент для РМs можна на онлайн-курсі від Е5. Також у нас є безкоштовні онлайн-курси по Scrum для Junior та SAFe 5.0 для Senior PMs.
Middle та Senior PMs зможуть покращити вміння управління ризиками на проекті на тренінгу з аналогічної теми. Постійний розвиток та навички тайм-менеджменту — основні супутники на шляху до кар’єрного зростання!