Проєктний менеджмент, або управління проєктами, — це діяльність, спрямована на розв’язання задач і досягнення поставлених цілей проєкту. Задля бажаних результатів застосовуються необхідні навички, знання, техніки та інструменти. Ця сфера передбачає постійний розвиток спеціаліста і за умови безперервного навчання та самовдосконалення дозволяє розраховувати на кар’єрне зростання. Розглянемо, які існують варіанти кар’єрного шляху проджект менеджера.
Кар’єра проєктного менеджера може розвиватися як завгодно. Деякі PM йдуть зі спеціальності, віддаючи перевагу бізнес аналізу, розробці програмного забезпечення, а іноді навіть кардинально змінюють професію. Але якщо спеціаліст вирішує розвиватися саме в цьому напрямку, у нього існує чотири шляхи, якими він може піти.
1. Project Coordinator/Expeditor → Head of PMO/Project Director
Для досягнення рівня керівника проєкту PM необхідно подолати кілька сходинок:
- Project Coordinator/Expeditor. Ця посада характеризується дуже обмеженими повноваженнями. Здебільшого це трекінг проєктів, організація та проведення зустрічей, ведення документації, відстежування в системі графіка проєкту та його об’єму. Тобто це технічна робота, для якої важливо знати основні інструменти проджект менеджменту, вміти працювати з календарем, об’ємом задач та мати мінімальний набір м’яких навичок для роботи в команді.
- Project Manager. На цьому етапі зростає потреба у специфічних soft skills, серед яких комунікативні та аналітичні навички, вміння моделювати майбутні ситуації. Це пов’язано з тим, що функціонал PM значно ширший за координатора. В його компетенції ризик менеджмент, прийняття рішень, робота зі стейкхолдерами, управління бюджетом та робота з командою.
- Program Manager. Згідно з методологіями PMI, за ознакою цінності для компанії проєкти об’єднуються в програми. Для їх координації необхідно мати знання в області розробки архітектури проєкту, вміти презентувати результати роботи топ-менеджерам, здійснювати підбір менеджерів проєкту. Частково виконувати обов’язки PM з планування бюджету та розрахунку фінансових показників, але на більш високому рівні. Головна функціональна відмінність від менеджера проєкту — управління зовнішніми залежностями, здійснення ризик-менеджменту, пов’язаного з організаційним, прив’язка програми до стратегічних цілей компанії.
- Portfolio Manager. Ця роль передбачає постійну взаємодію з керівниками C-level, вирішення високорівневих завдань. Важливі вміння проводити переговори, продавати себе та проєкт, працювати в міжнародному середовищі, передбачати зміни в компанії та їх вплив на проєкт.
- Head of PMO/Project Director. Основне завдання — організація роботи PM. Ця людина вирішує, як буде розвиватися проєктний менеджмент в організації, обирає методології та стандарти, за якими потрібно працювати.
2. Scrum Master → Delivery Director/Head of Agile Delivery
Ця модель характерна для Agile-команд та передбачає шлях від Scrum Master до Delivery Director. Щоб його подолати, потрібно також пройти кілька проміжних етапів:
- Scrum Master. Посада за своїм функціоналом схожа на координатора проєкту. В його задачі входить фасилітація команди, супровід церемонії артефактів Scrum, проповідування Scrum-цінностей. Він більше сконцентрований на команді, аніж на проєкті.
- Agile Project Manager. Ця людина має не тільки транслювати філософію Agile, але й знати основи класичного проєктного менеджменту задля можливості синхронізувати Scrum майстрів між собою. Він проводить Scrum of Scrums, керує бюджетом, спілкується з бізнесом, представляє команду.
- Program Manager. Про цю посаду ми вже говорили — вона вимагає впевнених комунікативних навичок, бо передбачає спілкування з керівниками C-level.
- Delivery Manager. Відповідає за якість і своєчасність постачання продукту замовнику. За своєю суттю, ця людина є CTO, виділеним під конкретного клієнта.
- Delivery Director. Може керувати групою delivery менеджерів або ж великим портфелем проєктів/одним масштабним проєктом у певного клієнта. Посада схожа на керівника проєкту в класичній структурі, але тут набагато більше присутнє спілкування з клієнтом. Саме Delivery Director розв’язує проблеми при незадоволенні замовника, збирає команду для демонстрації результатів роботи, перевірки концепції та ін.
3. Change Manager → Transformation Lead
Між цим і попередніми напрямками є суттєва відмінність. У попередніх випадках після випуску проєкту його передають до операційної діяльності, і він вважається успішно завершеним. Команда при цьому переходить до роботи над іншими задачами. Управління ж змінами передбачає ряд процесів підготовки до проєкту та управління його операційними результатами — так звану пострелізну підтримку. Людина, яка займається управлінням змінами, повинна мати глибокі знання у проєктному та програмному менеджменті.
4. Center of Excellence Expert
Цей шлях розвитку доступний для будь-кого з вищезазначених спеціалістів, які зрозуміли, що просто виконувати свої обов’язки їм нецікаво. Альтернатива для них — транслювати знання, навчати людей, займатися стандартизацією, надавати експертні консультації, тобто розвиватися в так званому центрі експертизи.
Що необхідно для кар’єрного розвитку в проджект менеджменті
Щоб мати можливість кар’єрного зростання у PM, потрібно перш за все бути професіоналом у цій сфері. Це означає знати сучасні фреймворки, стандарти, методології, процеси, розуміти, як ПМ влаштований зсередини. Важливі комунікативні навички та вміння приймати рішення, працювати в обмежених часових рамках та кризових ситуаціях. Потрібно постійно розвиватися, навчатися та проходити сертифікації. В цьому вам може допомогти наш тренінг Project Management: Deep Dive Online.
Ще один важливий момент — PM має приносити вигоду бізнесу. Не варто боятися брати участь у складних новаторських проєктах, вносити цікаві пропозиції, генерувати нестандартні ідеї — такого співробітника обов’язково помітять.
Не слід нехтувати Soft Skills — для кар’єрного зростання знадобиться досвід роботи зі стейкхолдерами та продажу результатів проєктів. Адже багато з них зазнають краху саме через невміння PM презентувати свою роботу.
Важлива порада для тих, хто планує розвиватися в проджект менеджменті — підвищуйте свою “visibility”, або видимість. Спілкуйтеся з колегами за неформальних обставин, намагайтеся, щоб про вас знав не тільки безпосередній керівник, але і менеджер на щабель вище.
Слідування цим рекомендаціям допоможе успішно стартувати в проєктному менеджменті та досягти успіху в кар’єрі.