Нова робота чи посада – це завжди дуже велика відповідальність. Особливо якщо мова йде про менеджерську позицію, адже вона передбачає не тільки демонстрацію глибоких профільних знань, але й уміння комунікувати з командою та організовувати робочий процес. У цьому матеріалі ви знайдете невеликий чекліст того, що потрібно знати IT-менеджеру та на чому варто сфокусуватися у перші 3 місяці на новій посаді. Ця інформація стане в пригоді як початківцям, так і тим, хто вже має досвід управління командою та вирішив змінити місце роботи.
Що потрібно знати IT-менеджеру та в чому полягає його роль у компанії
Задача менеджера – робити все для того, щоб компанія досягла поставленої мети через співробітників, проєкт чи процеси, які знаходяться в його підпорядкуванні. Він пов’язує між собою власну команду, менеджерську команду і саму організацію. Щоб ефективно виконувати свою роль, необхідно насамперед детально розібратися з кожним із цих рівнів.
Що варто дізнатися про компанію
1. Чим займається компанія, як виглядає її бізнес-модель, як організація про себе говорить, як позиціонує
Індустрія, в якій розвивається компанія, багато в чому визначає її внутрішню динаміку. Наприклад, якщо мова йде про високотехнологічний стартап, то він автоматично не приймає бюрократію. Вам потрібно бути готовим до швидкого темпу роботи, авралів. Якщо роботодавець більш консервативний, можна розраховувати на спокійну та стабільну діяльність. Тому важливо зрозуміти, що підійде саме вам.
2. Яка в компанії організаційна структура, корпоративна культура, політика, правила
Це потрібно знати, щоб уникнути розповсюдженої помилки: змінювати все одразу після призначення на посаду. Чому так робити не можна? Тому що в будь-якій компанії склалася своя культура. Задача менеджера – з’ясувати, чому все відбувається саме так, а вже потім переходити до змін.
3. Який ваш внесок у прибуток компанії – навіщо вас найняли на роботу
Важливо знати, яких саме ваших послуг потребує бізнес. Як правило, команда звикає до того, що всі внутрішні процеси налагоджені певним чином. Наприклад, результати роботи обговорюються на one-to-one зустрічах. Якщо новий менеджер різко запровадить KPI та закриті тікети для вимірювання досягнень, це може викликати невдоволення колективу.
4. Як відбувається бізнес-планування
Це питання необхідно поставити ще на співбесіді, адже як менеджер ви повинні розуміти, звідки беруться цілі компанії. Це допоможе грамотно донести їх до своєї команди.
5. Яка стратегія стосовно персоналу та його розвитку
Керування людьми – провідний обов’язок менеджера, тому з-поміж того, що потрібно знати IT-менеджеру, – бачення компанії стосовно роботи з персоналом. Наприклад, організація може являти собою стартап, що наймає обмежену кількість кращих розробників, які будуть створювати високотехнологічний продукт. Або ж компанія працює на новому ринку і потребує багато співробітників-новачків. Але для досягнення успіху junior-спеціалістам забезпечують гідну мотивацію та якісне навчання. Це різні стратегії, які принципово відрізняються одна від одної.
6. Які сервіси компанія надає вам як менеджеру
Кожна компанія має комплекс сервісів та інструментів, які менеджер може використовувати у своїй роботі. Наприклад: HR-партнер, який допомагає розвивати персонал; доступ до тренінгів; традиція спільного дозвілля щоп’ятниці.
Що варто впровадити у команді менеджменту
1. Отримати/розробити власні метрики та домовитись про критерії успішності вашої роботи
Визначтеся, за яких умов буде вважатися, що ви виконуєте свою роботу добре. Можна встановити для себе умовний випробувальний термін та перевірити, чи робите ви все, що від вас очікують, через 30, 60 чи 90 днів.
2. Налагодити регулярну комунікацію з керівником
У деяких особливо динамічних компаніях керівництво може не фокусуватися на ваших успіхах чи невдачах. Але для розуміння того, чи рухаєтеся ви у правильному напрямку, безпосередня комунікація з керівником все ж необхідна.
3. Визначитися, чого від вас очікують ваші колеги-менеджери, як працює та взаємодіє менеджерська команда
Зрозумійте, хто ваші колеги, чого вони від вас хочуть. Пам’ятайте, що менеджер приходить у компанію для того, щоб взаємодіяти з іншими людьми. Ви маєте стати частиною менеджерської команди, де будете далі розвиватися.
4. Налагодити комунікацію з іншими командами
Постарайтеся з’ясувати, як насправді побудовані комунікації між підрозділами. На офіційному рівні всі процеси в компанії можуть відбуватися, наприклад, в Jira. Але якщо команди звикли обговорювати робочі моменти в неформальних умовах під час кава-брейку, ви маєте підлаштуватися під цю звичку.
Як заглибитися у роботу власної команди
1. Познайомитися та зрозуміти, хто є хто, та мотивацію кожного
Для налагодження нових контактів добре підходить система DISC, яка дозволяє класифікувати людей. Вона допоможе висувати до кожного обґрунтовані вимоги в залежності від типу його особистості. Згідно з цією системою, люди поділяються на наступні категорії:
- D – Dominance. Це лідери, які завжди знаходяться в центрі уваги, генерують ідеї та відкриті до експериментів.
- I – Influence. До цієї категорії можна віднести товариських людей, які спілкуються з усіма в колективі. Часто саме такі особистості обіймають посаду HR-менеджера.
- S – Steadiness. Такі люди – чудові перформери, у них все чітко сплановано, вони добре орієнтуються в робочому процесі та люблять в усьому порядок.
- C – Conscientiousness. Їх основна риса – уважність до деталей. Це притаманно тим, хто має справу з фінансами, а у світі IT – тестувальникам ПЗ. У своїй роботі вони керуються тим, що все має бути за правилами.
Звісно, більшість людей поєднують в собі риси кількох перерахованих вище психотипів, та все ж система DISC допоможе зрозуміти, хто перед вами. Це необхідно для того, щоб правильно визначити їх мотивацію: зрозуміти, заради чого ці люди працюють в компанії. Наприклад, для тих, хто належить до першої категорії, важливе визнання та складні завдання, до другої – комфортні умови праці. Люди категорії «Steadiness» чудово справляються з рутиною, а «Conscientiousness» – з аналітичною роботою.
Після знайомства з командою настає час подумати про рушійні сили, які спонукають кожного співробітника до дії. Насамперед потрібно сказати, що існує зовнішня і внутрішня мотивація. До першого типу належить фінансова винагорода, визнання, бонуси і т.д. – все це впроваджує вище керівництво компанії. Внутрішня ж мотивація якраз знаходиться в компетенції менеджера. Мова про задоволення від роботи, можливість самовиражатися та зростати в професійному плані, зацікавленість у тому, що людина робить.
2. Зрозуміти рівень експертності кожного члена команди, які саме задачі можуть бути делеговані
Тут у пригоді стане модель Херсі та Бланшара. Її суть можна пояснити так. Існує якась задача та певна людина, у якої є можливості цю задачу виконати. Водночас у неї може бути бажання це робити чи ні. Якщо такого бажання немає, потрібно цю людину зацікавити.
Візуально це виглядає так:
3. Зрозуміти, яка ситуація в команді та чи є, власне, команда
Коли ви приходите як керівник у нову команду, це завжди стрес для кожного. Адже в ній вже побудовані певні відносини, і виникає питання, як вас сприймуть співробітники. Пам’ятайте: ваші відносини з командою повністю залежать від індивідуальних стосунків з кожним її членом.
4. Домовитися про власні командні do’s and don’ts стосовно задач і комунікації
Обговоріть, як ви будете виходити з проблемних ситуацій та комунікувати між собою. Зокрема, коли проводити ретроспективи, планування, one-to-one та інші види зустрічей.
Як бути ефективним самому
Оскільки менеджер виступає тією сполучною ланкою, що пов’язує компанію, власну команду та своїх колег-керівників, не можна не поговорити про те, що він має зробити в перші місяці роботи для власного розвитку.
Кожен керівник повинен добре розумітися на теоріях мотивації. Серед найвідоміших, що потрібно знати IT-менеджеру, – конвеєр Генрі Форда: за його часів робочі процеси засновувалися на кількості відпрацьованих годин, виготовлених деталей і т.д. Першим кроком до сучасного бачення мотивації стала піраміда Маслоу, згідно з якою людині потрібні не лише гроші, а й задоволення інших потреб.
Щоб бути готовим до змін, які відбуваються паралельно з технологічним прогресом, ви як менеджер повинні постійно самовдосконалюватися, а саме:
- розібратися, який стиль менеджменту ви використовуєте, визначити свої сильні та слабкі сторони;
- розуміти свої цілі та задачі (не втрачати фокус);
- проводити регулярні ретроспективи своєї діяльності для розвитку впевненості у собі;
- розвиватися та приймати зміни;
- вчитися планувати й стати майстром тайм-менеджменту;
- берегти себе.
Якщо вас призначено на керівну посаду, слід пам’ятати: менеджерами не стають за один день. Це важка кропітка праця, адже гарний менеджер має навчатися протягом всієї кар’єри. Але якщо вас не лякають складнощі, знайомтеся з новою командою, визначте, з ким маєте справу, мотивуйте кожного та не забувайте про самоконтроль. І успіх не змусить себе довго чекати.